Ga naar hoofdinhoud

Poltec biedt sterke op­lossing bij kort en hevig renovatie­project in Veghel

dankzij een duurzame, esthetische oplossing

interesse? Neem contact met ons op

Een mega project, waarbij haast geboden was: die opdracht kreeg Dura Vermeer midden in de bouwvakvakantie van 2023. Het hele project draaide om het onderhoud en herstel van de Maxwell Taylorbrug in Veghel, de belangrijkste toegangsbrug van Veghel. Groot onderhoud was nodig, omdat er slijtage is ontstaan. De brug stamt uit 1969 en sindsdien is er weinig onderhoud geweest.

Ton van der Pas van Dura Vermeer, is als uitvoerder verantwoordelijk voor het renovatieproject. “Het was een ingrijpende verbouwing, die zeer snel uitgevoerd diende te worden. Rijkswaterstaat gaf ons de opdracht om de klus te klaren in de bouwvakvakantie. De Maxwell Taylorbrug is namelijk de belangrijkste toegangsweg tot Veghel. Van fietsers tot vrachtwagens: verkeer in alle soorten en maten, maakt gebruik van deze brug”, aldus Ton van der Pas.

Vraag & oplossing

Het ging om een zeer groot project, waarbij tijd een belangrijke rol speelde. Dura Vermeer gebruikte voor de grote renovatie van de Maxwell Taylorbrug, Poltec 717: een zeer krachtig hechtmortel voor het verlijmen van betonelementen. Omdat Poltec 717 krimparm is en een uitzonderlijk hoge hechting oplevert, wordt dit product veel toegepast op plaatsen waar sprake is van zware belasting. De hechtmortel mag snel worden belast en is zeer eenvoudig in gebruik.

Producten

Gebruikte producten tijdens project:

Een spoed project in de bouwvakvakantie

Het ging om een zeer groot project, waarbij tijd een belangrijke rol speelde. “Rijkswaterstaat koos voor de bouwvakvakantie, omdat in die periode minder verkeer last heeft van de werkzaamheden. Vooral voor de fietsers, was het een ingrijpende renovatie. Zij moesten in die vier weken vier kilometer omfietsen”, vertelt Ton van de Pas. “Aan ons de taak om de brug volledig te renoveren. Van nieuw asfalt, tot geleiderails en van leuningen tot frontwanden: alles werd in vier weken grondig aangepakt.”

Kort en hevig project

Het was een kort en hevig project voor Dura Vermeer. Zeven dagen per week, werd er van 07.00 uur tot 19.00 uur, met man en macht gewerkt aan de renovatie van de Maxwell Taylorbrug. “Dat was flink plannen, want in de bouwvakvakantie zijn veel arbeidskrachten op vakantie. Ook was het plannen om kranen en groot materieel op tijd op de juiste plek te krijgen. Niet alleen arbeidskrachten zijn in de bouwvakvakantie vrij, ook toeleveranciers sluiten in die periode de deuren.”

“In de eerste week van de bouwvakvakantie was de feestvreugde ver te zoeken. Het regende verschrikkelijk hard. Daarnaast mochten we dagelijks niet uitlopen met onze werkzaamheden. Uitloop was mogelijk tot maximaal 19.00 uur. Daarna moesten we stoppen, om vleermuizen en andere dieren, die rondom de brug leven te beschermen.”

“De eerste week stond vooral in het teken van sloopwerkzaamheden. Er werd gefreesd, geboord, gehakt en gezaagd. In de eerste week werden ook de grote geleidebanden geleverd. Dat was een flinke planningsklus, omdat de blokken 400 kilo per stuk wegen. Groot materieel was nodig om deze grote betonblokken te leveren. De media-aandacht voor het project was daarnaast groot. Fouten en vertraging, konden we ons in dit project niet permitteren. Voor ons was het een kort en hevig project.”

Poltec 717 biedt uitkomst bij tijdsdruk

Tijdsdruk was ook gebonden bij het verlijmen van de grote en zware betonblokken. Voor de verlijming van de blokken met het asfalt, werd gekozen voor Poltec 717. “We hadden drie dagen de tijd om de blokken vast te lijmen. En ook hier liepen we tegen de nodige problemen aan. Allereerst hadden we geen tijd voor een langere uithardingstijd. Poltec 717, bood hierin uitkomst. De hechtmortel hardt heel snel uit. Dat hielp ons om de tijdsdruk te trotseren”, vertelt Ton.

“Naast de tijdsdruk hadden we te maken met een schuine afloop van het wegdek op de brug. We konden de betonblokken om deze reden niet op de normale manier met het asfalt verlijmen. Om water op de juiste manier van de brug af te voeren, hadden we te maken met een verkanting van 1,75 % aan de ene kant en 2 % aan de andere kant. De betonblokken die we moesten verlijmen, waren 2 meter bij 0,75 meter en wogen 400 kilo per stuk. Op deze blokken werd later een hek geplaatst. Om te voorkomen dat het hek schuin kwam te staan, moesten we ervoor zorgen dat we aan de ene kant van de brug, de blokken op een laag van 5 mm Poltec aanbrachten en aan de andere kant van de brug op een laag van 18 tot 20 mm”, aldus Ton.

Met mallen ‘op maat’ betonblokken met Poltec verlijmen op asfalt

“Rijkswaterstaat eiste daarnaast dat de hechting van de blokken op een bepaalde manier werd gerealiseerd. Alle blokken dienden volledig in een laag Poltec te liggen, die zichtbaar is aan de randen. De hechtmortel heel erg verdunnen en vervolgens laten vloeien, was geen optie. Dat zou één grote knoeiboel worden”, vertelt Ton.

“We maakten een mal van staal. En plaatsen de betonblokken op de juiste hoogte op stelblokjes. De mallen goten we vervolgens met kruiwagen vol, met Poltec 717. De juiste vloeibaarheid van Poltec 717, bereikten we door extra warm water toe te voegen. Daarna verwijderden we de onverhoogde mallen en drukten we de Poltec aan. Het resultaat: betonblokken die op de juiste hoogte met het asfalt zijn verlijmd, waarbij overal onder de blokken Poltec aanwezig is, zonder dat er holle ruimtes ontstonden”, legt Ton uit.

Hartstikke mooi spul voor de klus

De combinatie van Poltec in de juiste vloeibaarheid en het bekisten van de betonblokken, bleek een schot in de roos. “We brachten een lijn aan op het asfalt, waarlangs we de betonblokken plaatsten. Doordat Poltec heel snel uithardt, konden we snel en efficiënt doorwerken. Het werd nog even spannend, omdat het in de laatste week dat we de betonblokken verlijmden, opeens heel warm werd. Poltec 717 heeft de prachtige eigenschap dat het heel snel uithardt, maar wanneer het te warm wordt, is het voor ons wat lastiger om het product te verwerken.”

“Door de veranderende weersomstandigheden, waren we genoodzaakt om iets meer water toe te voegen. Dat werkte perfect. Rijkswaterstaat was onder de indruk, van de manier waarop we deze klus klaarden. Erg leuk om vervolgens grote complimenten van Rijkswaterstaat te ontvangen, voor onze werkzaamheden.”

Poltec 717 ideaal voor een klus, waarbij een krachtige hechting noodzakelijk is

“Poltec 717, heeft zich in dit project dubbel en dwars bewezen. De tijdsdruk was groot en tijdens het proces van het verlijmen van de betonblokken, hadden we maar drie dagen de tijd. Een langere uithardingstijd was voor ons geen optie. Poltec 717 hardt zeer snel uit en was in deze situatie het juiste product om te gebruiken.”

“Poltec 717 zorgt daarnaast voor een zeer sterke hechting en die sterke hechting was een vereiste voor de Maxwell Taylorbrug. Naast voetgangers en fietsers, maakt ook vrachtverkeer veelvuldig gebruik van de brug. Een afscheiding van betonblokken, tussen het fietser- en voetgangersgedeelte en het vracht- en autoverkeer, moet oersterk verlijmd worden met het asfalt. Wanneer een vrachtwagen per ongeluk tegen een blok aanrijdt, moet dit blok op zijn plek blijven liggen. De verbinding met Poltec 717 en het asfalt is zo sterk, dat dit zeker het geval is.”

Een betrouwbaar product is uiterst belangrijk

Voor Dura Vermeer is het gebruik van betrouwbare materialen en producten zeer belangrijk. Ontwerpers van Dura Vermeer, die betrokken zijn bij dit soort grote projecten, bevelen Poltec regelmatig aan. “Voor ons is een goede band met onderaannemers heel belangrijk. Daar draait een groot deel van de kwaliteit van het werk dat wij opleveren op. Daarom verwachten wij dat we kunnen rekenen op de kennis van onze onderaannemers en dat wij altijd kunnen vertrouwen op de kwaliteit van de producten die aan ons worden geleverd.”

“Poltec voldoet aan veel eisen die wij stellen. Als je het op de juiste manier vermengd met water, is het een ideaal product om mee te werken. Omdat Poltec 717 heel snel uithardt, is het van belang om de juiste hoeveelheid van de hechtmortel, te vermengen met de juiste hoeveelheid water. Voor ons is het product niet nieuw en we kennen de goede eigenschappen van de producten van Poltec. In dit project bewees Poltec 717 zeker zijn krachtige eigenschappen.”

Service van Poltec tijdens het project

“Op de website van Poltec, staat veel en uitgebreide productinformatie. Het is fijn dat we deze kennis via de website tot ons kunnen nemen. We berekenden via de website, dat we vier pallets Poltec 717 nodig hadden voor dit project. Poltec nam vervolgens contact met ons op en vertelde ons dat het verstandig was, om een extra pallet te bestellen. In de bouwvakvakantie wil je niet met een tekort aan producten stil komen te staan. We bestelden op advies van Poltec een extra pallet. Achteraf hadden we deze pallet niet nodig. Poltec nam de pallet snel retour. Het was fijn dat Poltec in deze situatie zo goed met ons meedacht.”

“We raden het gebruik van Poltec zeker aan, aan concullega’s. Eerlijk gezegd ken ik ook geen andere leverancier, die een dergelijk product met dezelfde kwaliteit kan leveren. De snel-hardende specie van Poltec, is al jaren een gevestigde naam binnen ons vakgebied. Het is prettig om tijdens dit soort grote en hectische projecten, te kunnen vertrouwen op 717 van Poltec”, aldus Ton van de Pas, Dura Vermeer.

“Zeker van een goed advies”

Bij Poltec bestel je niet alleen hoogwaardige hechtmortels, voegmortels en stelmortels. Je kunt ook bij ons terecht voor goed advies over een product én de toepassing daarvan. We weten namelijk precies waar een infraproject om vraagt. Is de uitdaging ingewikkeld? Dan komen we langs en gaan we deze samen aan.

Dura Vermeer gebruikte voor de grote renovatie van de Maxwell Taylorbrug, Poltec 717: een zeer krachtig hechtmortel voor het verlijmen van betonelementen. Omdat Poltec 717 krimparm is en een uitzonderlijk hoge hechting oplevert, wordt dit product veel toegepast op plaatsen waar sprake is van zware belasting. De hechtmortel mag snel worden belast en is zeer eenvoudig in gebruik.

  • Uitstekende hechting op beton en asfalt
  • Makkelijk te verwerken
  • Snelle uitharding
  • Zeer hoge druksterkte
  • Uitstekende weerstand tegen chemische aantastingen, zoals dooizout

Betrokken bij dit project

  • Dura Vermeer (klant)
  • Poltec BV (leverancier diverse mortels)

20 pagina’s vol inspiratie en tips

Ons uitgebreide verhaal lees je in de brochure. Ook vind je hierin tal van duurzame voorbeeldprojecten.

Vraag de brochure aan

Bekijk onze specialistische oplossingen

Vragen? Neem contact met ons op

Zoeken